Een gesprek bij u thuis

Om u zo goed mogelijk te kunnen helpen, wil VraagRaak weten wat er aan de hand is. Daarom komt een medewerker van VraagRaak bij u thuis voor een gesprek. Tijdens dit gesprek vertelt u de medewerker welke vragen u heeft, tegen welke problemen u aanloopt en wat u graag wil veranderen. Samen bespreekt u dan mogelijke oplossingen. 

Misschien kunt u (een deel van) het probleem zelf oplossen, eventueel met hulp van familie, vrienden of buren. Of misschien kunt u hulp krijgen van organisaties zoals een vrijwilligerscentrale, mantelzorgorganisatie of een vereniging waarvan u lid bent. Ook kan uit dit gesprek blijken dat u professionele zorg of hulpmiddelen nodig heeft. 

Na het gesprek moet duidelijk zijn welke vragen en problemen u heeft en op welke manier u ze wilt aanpakken. Is één gesprek niet genoeg? Dan maakt de medewerker van VraagRaak een vervolgafspraak met u.

Wie zijn bij het gesprek aanwezig?

U (of uw gezin) kunt het gesprek zelfstandig voeren met de medewerker van VraagRaak. Maar het kan ook fijn zijn om er iemand bij te vragen die u of de situatie in uw huishouden goed kent. Bijvoorbeeld een familielid, een goede kennis of een vriend of vriendin. Hij of zij kan u aanvullen en ondersteunen tijdens het gesprek. En misschien ook helpen bij het vervolg. U kunt ook gebruik maken van onafhankelijke ondersteuning.

Hoe bereidt u zich voor?

Het is altijd goed om van tevoren zaken op een rijtje te zetten die u wil bespreken. Maak, eventueel samen met degene die op uw verzoek bij het gesprek aanwezig is, een lijstje met punten als:
•    Wat gaat goed, wat gaat minder goed?
•    Wat zijn mijn wensen?
•    Waarbij heb ik ondersteuning nodig?
•    Welke mensen in mijn omgeving kunnen helpen?